utorok 4. novembra 2014

Blank, 2014




One eye-catching feature of the central part of city of Topoľčany is the absence of a number of historical architecture, which was recently removed. It was probably the most significantly reflected in the residential area (partly Jewish), which was built in the first half of the 20th century. Historical sources and contemporary photographs from this period are now almost inaccessible. The whole area was in the 80s of last century razed to the ground and replaced by cold and an oversized architecture of a bus platform.

Project Blank works with the identity of the place where hardly noticeable gesture interferes with the function of the bus station, an area designated to transport people. Installing exterior panels used mainly to refer to residential homes in the premises of platforms, blurs the boundary between private and public space. Subversion intervention occurs at the moment when the panel, the function of which is to identify the location of the building in an urban context, does not carry any number. Confused traveling viewer is at one point located in the area of public as well as in the private space. The presence of plaques also symbolically restores its original place identity, where paradoxically points out the presence of erased history of the town. It raises unwanted questions from Slovak history from the period of the first Slovak state, as well as megalomaniac raging of communist regime.

Author´s statement

------------------------------------------------------------------------------

Jednou z neprehliadnuteľných čŕt centrálnej časti mesta Topoľčany je absencia množstva historickej architektúry, ktorá bola v nedávnej minulosti odstránená. Asi najvýraznejšie sa to odzrkadlilo na obytnej štvrti (z časti židovskej), ktorá bola postavená v prvej polovici 20.storočia. Historické pramene a dobové fotografie z tohto obdobia sú v súčasnosti takmer nedostupné. Celá štvrť bola v 80-tych rokoch minulého storočia zrovnaná so zemou a nahradená chladnou a predimenzovanou architektúrou autobusového nástupišťa. 
Projekt Blank pracuje s identitou tohto miesta, kde nenápadným gestom narúša funkciu autobusovej stanice, priestoru určenému k transportu obyvateľstva. Nainštalovaním exteriérových tabúľ používaných najmä na označenie obytných domov v objektoch nástupíšť, rozostruje hranicu medzi privátnym a verejným priestorom. Podvratnosť intervencie nastáva v momente, keď sa na tabuli, ktorej funkciou je označiť polohu budovy v urbánnom kontexte, neobjavuje žiadne číslo. Zneistený cestujúci divák sa v jednom momente nachádza v priestore verejnom a zároveň v priestore privátnom. Prítomnosť tabúľ zároveň symbolicky prinavracia miestu jej pôvodnú identitu, kde paradoxne identifikuje prítomnosť vymazanej histórie miesta. Vynárajú sa tak neželané otázky slovenskej histórie z obdobia prvého Slovenského štátu a taktiež megalomanského besnenia komunistického režimu.

http://hentak.sk/video-medzicentrum-v/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára